Cari Blog Ini

Selasa, 21 Jun 2011

Alexander Zulqarnain?

Setelah Penaklukan India dan Kemangkatan

Apabila mendapat tahu akan kelakuan tidak senonoh dilakukan oleh sebilangan gabenor dan askarnya sewaktu dalam perjalanan ke Susa, Alexander menghukum sebahagian mereka dengan hukuman mati. Ini adala sebagai pengajaran kepada yang lain agar tidak mengulangi kesilapan ini. Dan sebagai menghargai jasa para perajurit yang berjuang bersama-samanya, Alexander membayar hutang- hutang mereka dan mengumumkan bahawa mereka-mereka yang telah tua serta yang hilang keupayaan akan dihantar pulang ke kampung halaman masing-masing. Mereka ini akan dibawa oleh Craterus. Walau bagaimanapun, mereka telah tersalah anggap akan tujuan Alexander ini. Mereka terus mengkritik tentang penyerapan budaya Parsi yang digunapakai Alexander dan langkah Alexander menyerap masuk pegawai-pegawai dan askar-askar Parsi ke dalam unit- unit Macedonia. Mereka terus mengadakan demonstrasi di bandar Opis selama tiga hari. Alexander gagal dalam usahanya memujuk para tentera yang berdemonstrasi itu.

Akhirnya, melihatkan kedegilan tentera Macedonia itu, Alexander menyerahkan tugas- tugas tentera Macedonia kepada tentera Parsinya. Ada juga sumber mengatakan bahawa ketua pemberontakan(demonstrasi) itu dihukum bunuh oleh Alexander. Melihatkan keadaan ini, tentera Macedonia yang berdemonstrasi memohon maaf dan mereka diampunkan. Petangnya, Alexander mengadakan perhimpunan secara besar-besaran dan dihadiri oleh ribuan askarnya di mana mereka makan bersama-sama.
Demi mewujudkan keharmonian berkekalan sesama askarnya yang berbillang bangsa, Alexander mengadakan perkahwinan beramai-ramai antara pegawai tingginya dengan wanita-wanita bangsawan Parsi. Pun begitu, tidak banyak dari perkahwinan itu dapat berlanjutan melebihi setahun. Alexander juga mencuba untuk memasukkan elemen-elemen Parsi dalam tentera Greeknya termasuklah melatih sepasukan rejimen Parsi dalam cara orang Macedonia.

Sementara itu, sewaktu Alexander kepulangannya, beliau mendapat tahu beberapa orang askarnya telah memecah masuk makam Cyrus The Great. Alexander menghukum mereka dengan memenggal kepala mereka kerana mereka cuma ditugaskan untuk menjaga makam tersebut, bukan menggeledahnya.
Selepas perjalanannya ke Ectabana untuk megambil harta karun tinggalan kerajaan Parsi di sana, Hephaestion, temannya paling rapat atau mungkin juga kekasihnya mati kerana sakit atau mungkin juga akibat diracun. Arrian melaporkan bahawa Alexander cukup terkesan dan menunjukkan kesedihannya yang teramat. Lalu, Alexander mengadakan upacara pengkebumian yang mahal untuknya dengan dihadiri oleh rakyat jelata. Upacara ini berlangsung di Babylon.

Setelah itu, Alexander merancang untuk menjelajah pelosok tanah Arab. Pun begitu, beliau gering lalu mangkat lantas tidak dapat meneruskan cita-cita tersebut. Kematiannya pada 10 atau 11 Jun 323 SM di istana Nebuchadnezzar II di Babylon pada usia yang muda iaitu tiga puluh dua tahun.

Kematiannya menimbulkan banyak spekulasi. Menurut sumber Plutarch, lebih kurang 14 hari sebelum kemangkatannya, Alexander pergi menghiburkan Laksamana Nearchus. Beliau meluangkan malam dan keesokan harinya meminum arak bersama Medius dari Larissa. Beliau mengalami demam yang kemudiannya bertambah teruk sehingga tidak dapat bercakap. Tenteranya begitu risau akan kesihatannya. Atas desakan dan keizinan Alexander, mereka meracunnya. Dua hari berikutnya, Alexander pun mangkat.

Diodorus pula melaporkan bahawa Alexander mengalami sakit kuat akibat meminum begitu banyak arak bagi menghormati Hercules. Setelah itu Alexander mati dengan dahsyat sebagaimana yang dilaporkan oleh Arrian. Pun begitu, Plutrach menafikannya.

Kesemua sumber Plutarch, Diodorus, Arrian dan Justin menunjukkan kesepakatan bahawa Alexander mati akibat diracun. Ini berikutan pembunuhan aristokrat Macedonia, dan perlakuan salah yang dilakukan Alexander sepanjang beliau memerintah. Ada bukti mengaitkan Antipater sebagai perancang pembunuhan Alexander. Ini kerana beliau digugurkan dari menjadi orang penting kerajaan Macedonia. Tidak dilupakan, ibunya, Olympias turut dikaitkan dengan komplot pembunuhannya. Mengambil kira kedudukan Alexander di Babylon, dan memikirkan nasib yang menimpa Parmenion dan Philotas, Antipater merancang untuk meracun Alexander melalui budak suruhan yang menghidangkan wine, Iollas. Ada juga pendapat mengatakan bahawa Aristotle terlibat dalam komplot terbabit. Namun ia masih tidak dapat dibuktikan. Sebaliknya, ada percanggahan pendapat mengenai komplot racun tersebut di mana ia menyatakan bahawa, di zaman itu, tempoh 12 hari terlalu lama untuk racun tersebut berkesan, malah racun jenis itu mungkin tidak akan didapati di zaman itu. Walau bagaimanapun, pada tahun 2010, muncul teori baru mengatakan bahawa kematian Alexander mungkin disebabkan air beracun dari Sungai Styx yang mengandungi calicheamicin, kompaun berbahaya yang dihasilkan oleh bakteria yang wujud di dalam air.

Penyakit disebabkan oleh persekitaran seperti demam malaria atau demam typhoi juga dikatakan penyebab kematian Alexander. Dalam satu artikel yang dikeluarkan oleh New England Journal of Medicine pada tahun 1998 menyatakan;
attributed his death to typhoid fever complicated by bowel perforation and ascending paralysis, whereas another recent analysis has suggested pyrogenic spondylitis or meningitis as the cause.”

Sakit lain juga boleh menjadi penyebab kematiannya seperti acute pancreatitis atau virus West Nile. Teori alam juga boleh mengaitkan tentang kesihatan Alexander semakin menurun disebabkan oleh kempen perangnya yang terlalu lama, di samping  ketagihan alkohol dan kecederaan yang dialami termasuk satu kecederaan yang dialami dalam kempen peperangan di India yang mengancam nyawanya. Selain itu, kekecewaan yang ditanggung setelah kematian Hephaestion turut menyumbang kepada kematiannya. Kemungkinan lain juga mungkin disebabkan oleh pengambilan berlebihan ubat-ubatan yang mengandungi hellebore yang mana boleh mengakibatkan kematian jika diambil secara berlebihan.


Batu Babylonian astronomical mencatatkan kematian Alexander


Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam...