Cari Blog Ini

Selasa, 7 Jun 2011

Alexander Zulqarnain bah. 2

Alexander Menjadi Raja Macedonia


Kerajaan Macedonia

Pada tahun 336 SM, sewaktu menghadiri upacara perkahwinan anak perempuannya bersama Olympias, Cleopatra dan Alexander I of Epirus(adik kepada Olympias), Raja Philip II dibunuh oleh ketua pengawal pribadinya sendiri, Pausanias. Sewaktu ingin melarikan diri, Pausanias dibunuh pula oleh pengikutnya termasuk dua orang pengikut Alexander, Perdiccas dan Leonnatus yang menjadi perisik bagi Alexander. Melihatkan situasi ini, Alexander diangkat oleh pihak tentera dan dewan senat Macedonia sebagai raja Macedonia yang baru menggantikan bapanya yang mangkat seala usia dua puluh tahun.

Alexander memulakan zaman pemerintahannya dengan mempertahankan empayar Macedonia dan menghapuskan pemberontakan oleh puak-puak pemberontak yang sememangnya telah lama mahu merdeka dari Macedonia terutamanya puak Thracia dan kota-kota di Yunaniseperti Thebes, Athens dan Thessaly. Sebelum itu, beliau memastikan kedudukannya sebagai raja selamat terlebih dahulu dengan membunuh sepupunya sendiri, Amyntas IV, dan dua orang putera Macedonia dari Lyncentis, Putera Lyncentis ketiga, Alexander Lyncentis dipastikan dibuang daerah agar kedudukannya sebagai raja Macedonia yang baru tidak terancam.

Bagi memastikan Alexander mendapat kuasa, ibunya Olympias membunuh isteri Philips yang baru, Cleopatra Eurydice dan anak perempuannya, Europa dengan membakar mereka hidup-hidup. Ini membuatkan Alexander marah kepada ibunya. Alexander mengarahkan supaya Attalus dan seluruh keluarganya dibunuh kerana menganggap Attalus boleh mengancam dirinya dan terlalu bahaya untuk hidup. Sewaktu itu, Attalus merupakan ketua turus angkatan perang di Asia Minor (sekarang adalah sebahagian besar negara Turki). Alexander juga membunuh Arrhidaeus yang sememangnya pesakit mental yang dikhuatiri akan meracuni ibunya, Olympias.

Berita kemangkatan Raja Philip tersebar ke serata negeri-negeri jajahan Macedonia seperti Thebes, Athens, Thessaly dan juga puak Thracia yang berada di utara Macedonia. Ini menaikkan semangat mereka untuk melepaskan diri dari cengkaman kekuasaan Macedonia. Mendengarkan hal ini, Alexander bertindak pantas dengan menghantar bala tenteranya seramai 3,000 menghala ke selatan, iaitu Thessaly. Walaupun penasihatnya menasihati agar menggunakan diplomasi, namun Alexander berkeras untuk menggunakan cara ketenteraan.

Apabila mengetahui tentera Thessaly sedang berada di antara pergunungan Olympas dan Ossa, Alexander mengarahkan tenteranya supaya bergerak segera dan menetap di pergunungan Ossa. Keesokan harinya, tentera Thessaly mendapati tentera Macedonia sudah berada di pergunungan Ossa, mereka serta merta menyerahkalah dan menyerahkan segala kelengkapan mereka kepada ketenteraan Alexander. Oleh itu, Alexander memperoleh kekuatan ketenteraan baru dan terus bergerak menuju ke Pelopponesus.

Alexander berhenti di Thermopylae dan diiktiraf sebagai ketua bagi Liga Amphictyonic. Setelah itu, beliau bergerak menujuke Corinth. Apabila berada di Athens, pihak kota Athens mengusulkan perdamaian. Alexander  memberi pengampunan kepada pemberontak dan meneruskan perjalanan ke Corinth. Setibanya di Corinth, beliau menemui Diogenes the Cynic. Di sana, beliau diberi gelaran Hagemon dan seperti ayahandanya, beliau melantik beberapa orang komander perang untuk menghadapi tentera Parsi.

Sewaktu berada di Corinth, beliau mendengar perkhabaran mengenai satu ketumbukan tentera puak Thracia sedang melakukanpemberontakan di utara Macedonia. Mendengarkan berita itu, Alexander bergerak menghala ke utara untuk menumpaskan pemberontakan tersebut.

Pada musim bunga tahun 335 SM, Alexander bergerak menghalang pemberontakan bagi memastikankeselamatankerajaannya di persempadanan utara. Bermula di Amphipolis, beliau menuju ke arah timur kerajaan ‘Thracia merdeka’ ini. Tentera Alexander menumpaskan tenteraThracia di pergunungan Haemus dan mara ke Triballi. Mereka menumpaskan pasukan tenteraTriballi di sungai Lyginus. Selanjutnya, tiga hari berselang, pasukan tentera Alexander mara ke sungai Danube bagi menghadapi puak Getae di seberang sungai Danube. Di waktu malam, tentera Alexander menyeberangi sungai Danube. Ini memaksa puakGetae berundur dan meninggalkan kota mereka kepada Alexander.

Setelah itu, tersebarnya berita mengenai penentangan secara terbuka oleh Clietus, Raja Illyria dan Glaukias, raja Taulanti. Alexander mengarahkan tenteranya supaya menghala ke barat menuju ke Ilyria untuk menumpaskan kedua-dua kerajaan tersebut. Ini memaksa Clietus dan Glaukias agar menerima kekuasaan Macedonia ke atas kerajaan mereka. Dengan tertumpasnya kedua-dua kerajaan ini di tangan Alexander, Macedonia kini selamat dari sebarang anasir yang boleh menggugat kestabilannya di utara.

Sewaktu Alexander meraikan kejayaan kempen di utara, Thebes dan Athens kembali melakukan memberontak. Ini menyebabkan Alexander menyingkatkan kempen penaklukannya di utara dan terus menuju ke selatan demi menghapuskan sisa-sisa pemberontakan ini.

Pemberontak kota Thebes ingin melakukan suatu pemberontakan secara besar-besaran melibatkan kota-kota di sekitarnya. Pun begitu, kota-kota lainnya tidak mahu mengikut para pemberontak ini dan sekaligus gagal membina kekuatan tentera yang kukuh. Alexander datang ke Thebes menghancurkan pemberontakan ini dan kota Thebes bermandikan darah pemberontak dan kesemua pemberontak berjaya di bunuh. Wilayah Thebes dibahagikan kepada beberapa kota Boetian agar tiada lagi unsur-unsur pemberontakan boleh berlaku. Melihat kepada apa yang berlaku di Thebes, pemberontak di kota-kota lain termasuk Athens tidak berani melakukan pemberontakan sekali gus mewujudkan keamanan di kawasan jajahan Macedonia di Yunani. Setelah keamanan ini dicapai, Alexander berasa lapang untuk meneruskan kempennya menakluk dunia dan meninggalkan kerajaan pusat Macedonia kepada Antipater sebagai wakilnya di sana.



(Dipetik dari sumber wikipedia mengenai Alexander The Great dalam bahasa Inggeris)


Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam...

Tiada ulasan: