Cari Blog Ini

Selasa, 21 Jun 2011

Alexander Zulqarnain?

Penaklukan Ke Atas India

Silver 'victory coin' ditempa pada 322 SM setelah berlakunya perang Hydapes
Atas: Alexander memperoleh mahkota dari dewa Nike
Bawah: Alexander menyerang Porus di atas gajahnya

Setelah kematian Spitamenes dan perkahwinannya dengan Roxana (Roshanak dalam bahasa Bactria), Alexander berlapang dada untuk mengalihkan perhatiannya ke atas India. Ini adalah bagi tujuan mengeratkan hubungannya dengan satrap (gabenor) yang mewakilinya di Asia Tengah. Alexander menjemput seluruh gabenor-gabenor bagi kerajaan Gahndara(kini sebahagain wilayah Pakistan) bagi menyerahkan wilayah mereka kepadanya.

Maharaja Ambhi (Omphis dalam bahasa Greek), penguasa bagi kerajaan Taxila(wilayah ini terbentang dari lembah Indus ke lembah Hydapes) menyerahkan kotanya tanpa pertumpahan darah. Pun begitu, sebahagian ketua puak gunung/ bukit tidak mahu menyerahkan kawasan mereka kepada Alexander. Ini termasuklah puak Aspasioi dan Assakenoi di wilayah Kambojas (dalam teks India disebut sebagai Ashvayanas dan Ashvakayanas).

Pada musim sejuk 327/326 SM, Alexander mengetuai sendiri peperangan menentang puak yang memberontak ini; puak Aspasioi lembah Kunar, puak Guraea lembah Guraeus, dan puak Assakenoi lembah Sawt dan Buner. Dalam pertemburan yang dahsyat itu, Alexander memenangi pertempuran melawan puak Aspasioi dengan mendapat luka yang parah akibat dipanah di bahu.

Setela it, Alexander mara bagi menghadapi puak Assakenoi. Puak ini memberi tentangan yang sengit di kubu pertahanan mereka di Massaga, Ora dan Aornos. Kubu Massaga tidak dapat ditawan dalam masa yang singkat. Beberapa hari pertempuran berlangsung hingga memakan korban yang tinggi. Alexander sendiri mendapat kecederaan yang serius dalam pertempuran ini. Menurut sumber Curtius, “Alexander bukan sahaja menyembelih keseluruhan populasi Massaga, malah beberapa bangunannya juga menjadi mangsa apabila turut dirobohkan.” Kejadian yang sama turut menimpa Ora, satu lagi kubu kuat pak Assakenoi. Ramai perajurit- perajurit Assakenoi yang terselamat berundur ke benteng mereka yang terakhir, Aornos. Alexander mengekori rapat puak Assakenoi ini dan berjaya mengalahkan mereka dalam pertempuran berdarah yang berlangsung selama empat hari.

Setelah berjaya menawan kubu Aornos yang strategik di atas bukit, Alexander meneruskan siri jelajahnya dengan menyeberangi Sungai Indus. Di seberangnya terdapat satu wilayah yang subur iaitu negeri Punjab yang diperintah oleh Porus. Dalam ‘Pertempuran Hydapes’ pada tahun 326 SM, Porus memberikan tentangan yang sengit sehingga kuda perang Alexander, Buchepalas mati dalam pertempuran tersebut. Pun begitu, Alexander tetap memenangi pertempuran tersebut. Ini membuatkan Alexander kagum dengan keberanian Porus. Atas sebab itu, Alexander menganugerahkan Porus kekuasaan ke atas wilayahnya sendiri dengan melantik beliau sebagai gabenor bagi wilayah Punjab dan beberapa kawasan yang beliau tidak miliki sebelumnya. Alasan sebenar Alexander berbuat demikian adalah disebabkan oleh politik. Disebabkan jajahannya terlal besar, beliau perlu melantik seseorang yang terbaik untuk dijadikan gabenor di wilayah India. Dan Porus adalah orang yang sesuai. Kemudian Alexander menamakan satu dari dua buah bandar iaitu bandar yang terletak berhadapan dengan Sungai Hydapes sebagai ‘Buchepala’ sebagai menghormati kuda tersebut yang berjasa membawanya sampai ke India sehingga terkorban dalam ‘Pertempuran Hydapes’. Satu lagi bandar adalah Nicaea (Kemenagan), kini dikenali sebagai Mong.

Di Timur kerajaan Porus, berdekatan dengan Sungai Gangga, terdapat sebuah lagi kerajaan Dinasti Nanda, sebahagian dari kerajaan Maghada dan Empayar Gangaridai di Bengal. Disebabkan rasa takut akan prospek untuk mengadapi sebuah lagi kerajaan India yang kuat, juga disebabkan keletihan kempen penaklukan yang panjang, tentera Alexander memberontak tidak mahu meneruskan perjalanan ke timur. Lagi pula, sungai itu memanjang dan terlalu jauh ke timur. Lagi pun, akibat dari pertempuran yang dahsyat dengan Porus mengurangkan keberanian dan semangat mereka untuk terus tinggal di India.

Dengan kekuatan tentera yang serba kekurangan, iaitu seramai dua puluh ribu askar infantri, dua ribu tentera berkuda, mereka menentang Alexander yang menyuruh mereka untuk menyeberangi Sungai Gangga yang lebar dan dalam itu. Dan juga kekuatan musuh yang menggerunkan dengan tentera gajah dan berkuda yang siap menunggu mereka di seberang sana. Ia mengecutkan perut mereka. Selain itu, mereka mendengar khabar angin yang mengatakan bahawa raja Gangerta dan Praesii menunggu mereka dengan kekuatan tentera sebanyak lapan puluh ribu tentera berkuda, dua ratus ribu tentera berjalan kaki, lapan ribu askar pemanah dan enam ribu gajah perang. Suatu angka yang cukup menggerunkan sesiapa saja.

Alexander bercakap dan cuba meyakinkan tenteranya untuk mara. Pun begitu, Coenus menasihat dan merayu kepadanya agar membatalkan hasrat itu dan berundur. Dia berkata, “Mereka mahu pulang ke tanah air, berjumpa ibu bapa, isteri dan anak mereka.”

Alexander melihat pada ketidakmahuan setiap anak buahnya untuk berperang lagi. Beliau mengubah keputusan untuk berundur dan menuju ke selatan, berjalan di sepanjang Sungai Indus. Mereka berjaya menawan puak Malli(di moden Multan) dan beberapa lagi puak India sepanjang perjalanan mereka.

Alexander mengarahkan generalnya Craterus dan sebahagian besar tentera ke Carmania(di selatan Iran kini) dan memerintahkan juga seangkatan armada laut di bawah Laksamana Nearchus menakluki persisir Teluk Parsi. Sementara itu beliau mengetuai tentera selebihnya menuju ke selatan yang penuh cabaran melalui Gedrosia(moden Makran, selatan Pakistan) untuk kembali semula ke Parsi. Alexander sampai di Susa pada tahun 324 SM. Pun begitu, beliau kehilangan ramai tenteranya kerana keadaan padang pasir yang teruk dan sukar dilalui.



Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam...

Tiada ulasan: