Cari Blog Ini

Sabtu, 15 Februari 2014

RENUNGAN DINIHARI...

Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh. Salam satu Ummah, dan salam satu dunia.. buat siapa saja insan yang membaca blog kurang mendapat tempat ini.. Moga kita semua masih dalam lindungan dan limpah kurnia dariNya.

Sebelum mata ini beristirehat, ingin saya ajak paa pembaca sekelian merenung kembali akan perilaku dan tindak tanduk kita pada hari ini. Adakah kita telah menyakiti hati sesiapa secara sengaja atau tanpa sedar? Mungkin ada sedikit sebanyak silap kita di mana-mana. Saya juga tidak pasti. Yang pasti, mungkin kita ada melakukan kesilapan di mana-mana. 

Satu perkara yang saya ingin katakandi sini, perasan tak kita sebenarnya mata yang Allah anugerahkan buat kita ini sebenarnya adalah mesin perakam? Percaya atau tidak, mata kita yang melihat segala bentuk kejadian dan peristiwa yang berlaku di seluruh dunia adalah mesin perakam seperti video recorder yang merakam setiap apa saja perkara yang kita tonton setiap hari. Dan atas sebab itu juga Allah mempertanggungjawabkan setiap apa yang kita pernah lihat sewaktu soal jawab di negeri Mahsyar nanti.

Mata merupakan satu anugerah yang tidak ternilai harganya. setiap biji bola mata kita ini amat penting untuk kita merakam dan bertindak mengikut apa yang termampu oleh kita. Yang penting, kita sentiasa berusaha untuk mengajak atau mencegah kemungkaran yang berlaku di hadapan mata kita. Atau mungkin juga, setiap tindak tanduk perilaku tidak elok yang kita lakukan yang disaksikan oleh mata kita, kita akan disoal di hadapan Allah Subhana wa Ta'ala kelak.

Jadi, gunakanlah pancaindera yang bisa melihat ini ke arah kebaikan dan menghalang segala jenis kemungkaran. Wallahu a'alam....

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam...

Tiada ulasan: