Cari Blog Ini

Isnin, 18 April 2011

MERUBAH TAKDIR

Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh. Salam sejahtera ke atas semua umat manusia yang masih bernyawa. Syukur alhadulillah atas segala nikmat yang kita kecapi selama mana hidup di bumi citaan Ilahi ini. Juga ucapan terima kasih buat guru-guru, pensyarah-pensyarah, ustaz ustazah yang banyak berjasa dalam membimibng kita sehingga menjadi manusia berguna hari ini.
Alhamdulillah, atas limpah dan rahmat dari-Nya, aku masih bias menulis lagi. Di dalam blog usang yang sepi ini, berbicara tanpa ucapan di bibir, hanya sekadar sebuah tulisan atas perkongsian untuk tatapan kalian semua. Mudah-mudahan, ia member makna dan manfaat yang bias dikongsikan untuk hidup kita semua. insyaAllah.
Hari ini merupakan hari yang baru untuk ditempuh. Hari yang penuh dugaan yang bakal kita tempuh dan tiada siapa dapat menduga apakah betuk dugaan dan cabaran itu. Namun, percayalah, setiap dugaan dan cabaran itu perlu demi menambah baik hidup kita di masa hadapan. Itu yang aku percaya. Semalam adalah sejarah yang menjadi kenangan dan pengajaran berguna untuk kita manfaatkan di masa depan.
Hari ini, aku bertekad untuk merubah diriku, berubah untuk menjadi insan yang lebih baik. Demi kebaikan, akanku usaha dan ikhtiar agar diriku menjadi lebih baik dari semalam.
Azam dan tekadku bulat. Seperti bulatnya pembetung yang dicipta bagi menyalurkan air kepada manusia. Oh Tuhan, berikanlah daku kekuatan untuk menempuh perjalanan hidupku. Kini, semangatku hanya satu. Membuka sebuah syarikat bukanlah sesuatu perkara yang mudah. Perlukan kesungguhan dan keazaman untuk berjaya. Namun, itulah cita-citaku sejak dulu. Menginginkan sebuah syarikat kepunyaan sendiri. Jatuh bangun dengan syarikat sendiri, itu lebih baik dari makan gaji seumur hidup. Moga dipermudahkan urusan. Amiin.
Dalam kepayahan aku berjalan
Melihat jatuh langkahku maju ke depan
Biarpun terpaksa merangkak
Bertatih
Mengengsot
Aku akan tetap teruskan perjuangan
Biarlah peluh ku sapu sendiri
Biarlah badan dihujani keringat
Kerana
Setiap titis keringat dan peluh masam itu
Tersimpan suatu hakikat
Bahawa
Ia atas usaha dan ikhtiarku
Atas kudrat yang dianugerahi Tuhan semesta alam
Atas pinjaman-Nya
Untuk aku berjaya

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi wassalam...

Tiada ulasan: