Cari Blog Ini

Selasa, 10 Februari 2009

BERITA TERBARU...

Assalamualaikum ku ucapkan buat semua rakan dan taulan. Tidak lupa pada semua manusia di jagat raya ini. Walau pun tidak mengenal diriku, salamku tetap untukmu sekalian manusia yang beragama Islam.tidak dilupa salam sejatera ku hulur buat rakan yang non-muslim. Walau kalian bukan sedarah dagingku, tapi kalian tetap manusia yang perlu dihormati dan disayangi.
Aku di sini menyusun kalam bicara buat semua. Menyembah salam menghulur tangan untuk berjabat. Bertanya khabar berita akan perkembangan terkini diri kalian. Buat sahabat-sahabat sepermainan di Sekolah Kebangsaan Bijai Jaya, batch UPSR 1997, apa khabar gerangannya kamu semua sekarang? Sudah bekerja atau belum? Masih menuntut kah? Salam terima kasih buat Nor Seri Wahyu kerana menghulur salam bertanya khabar minggu lalu. Hampir aku terlupa namanya. Maafkan aku Ayu. Bukan sengaja melupakan, tapi sudah lama tidak mendengar khabar. Kau khbarkan padaku masih menuntut di KUIS (Kolej Universiti Antarabangsa Islam Selangor) yang letaknya di Bangi. Menuntut jurusan kejururawatan. Alhamdulillah. Masih lagi mahu menyambung pengajian. Syabas kuucapkan. Lama sudah aku tidak dengar perkhabaran dari rakan sahabat kita ya. Selepas tamat persekolahan di peringkat rendah, aku jarang bertemu kalian. Maklum sajalah. Aku bersekolah menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Simpang Lima SEMKASL). Tinggal pula di asrama. Amatlah jarang kebarangkalian untuk kita bertemu. Aku teringin benar rasanya untuk bertemu dengan rakan2 lain seperti, Ayoy(hairul), Azhar (Khairul Azhar), Din (Kamaruddin) dan lain-lain sahabat yang aku tak sebutkan di sini. Budak2 perempuan seperti Yana (Misriyana), Nana (Firhana Wirda), Manisa (Nor Fara Manisa) dan lain-lain lagi. Apa khabar agaknya berita kau orang semua? Nana sudah berapa orang anaknya sekarang ya? Aku langsung tidak pernah mendengar berita kalian.
Buat rakan-rakan seperjuangan di SEMKASL, terutama batch SPM 2002 dan PMR 2000. Baru-baru ni aku baru saja berhubung dengan dengan bekas classmate. Tu pun melalui friendster je. Nurul iman. Comey budaknya. Huhu. Jangan disalah tafisr akan maksud kataku ini. Just refresshing my old memories about SMKASL. Dah lama tak dengar ceghita mereka2. Ustaz2, cikgu2 pun ramai dah pindah@bersara. Daus(Mohd Firdaus) apa khabar agaknya dikau skang? Aku dengar dah jadi leftenan muda skang. Huhu. Hebatla sahabat-sahabat aku skang ni. Almaklum sajalah, graduan ATMA. Tentunya sudah bergelar tentera@askar. Tapi de pangkat beb. Ridwan pun gitu gak. Dah kat Navy (Tentera Laut) skang ni ye. Ate, pe ceghite kengkawan lain yang masuk ATMA? Gundam (Zulfahmi) dan Azam pe ceghitenye yeop? Kamu udah jadi askor dah ye. Bebaik jadi askor. Gunakan nama tentera untuk kebaikan. Jaga nama Mesia kat mana2 korang pegi. Jangan huduhkan nama Mesia yang dah sedia tercalar dek perbuatan segelintir ahli politik kita. Ku doakan kalian agar sukses dunia akhirat. Pian, pekabo kau skang ye? Dah jd Cikgu Pian dah skang. Walaupun Cuma GSTT (Guru Sandaran Tak Terlatih), aku tetap bangga dengan kau. Jadilah cikgu dengan penuh amanah dan tanggungjawab. Buat rakan lain yang jadi cikgu, selamat meneruskan perjuangan membudayakan ilmu untuk anak murid. Jadikanlah mereka orang2 yang bakal menggegar dunia dengan kejayaan yang baik. Jadikan mereka para ulama’, fuqaha’, syuhada’ yang berjuang di jalan Allah. Dan sesungguhnya kalian juga sedang berjuang di jalanNYA jua. Tugas kalian begitu besar ertinya pada ummah. Ramai gak member2 kita yang dah nikah. Arif pun dah dapat dua orang anak. Tahniah la Arif. Doakan sahabatmu ini lekas2 menamatkan zaman bujang. Den boring dah duk sensorang ni. Hehe. Kalo ado isteri, ado la gak penoman den kek umah. Tak do lah asyik nak merayau ke sano sinun.. hehe
Rakan-rakan di UiTM (Unversiti Teknologi Mara), Jabatan Sains Ukur dan Geomatik, salam perkhabaran buat kalian. Apa yang sedang kalian perbuat waktu ini? Tahniah pada yang sudah bekerja. Buat yang masih mencari2 pekerjaan, ku doakan moga kalian dapat beroleh kerja tak kira kerja apa sekalipun asalkan halal di segi syarak. Ayul, peciter ko skang? Still joining a bussiness lagi ke? Masih dengan internet nerworking bussiness? Pape pun, aku doakan ko dapat kerja walaupun buat bussiness. Kerja gak tu. Yang penting halalan thaiyyiban. Halal lagi bersih. Azam & dayat pun alhamdulillah, dah dapat kerja. Aritu masa jumpa korang sebelum raya cina tu, rasa cam singkat sangat. Tak sempat nak berbual lama. Shahril, kau buat pe skang ni? Dah dapat kerja ke? Pape pun, carilah rezeki yang halal k. Aku doakan ko.
Untuk pengetahuan semua, aku skang sudah bergelar pekerja. Setelah mendapat pengalaman bekerja di bidang lain, akhirnya, aku dapat gak menjadi seorang Penolong Pegawai DEGIS (Daru Ehsan Geographical Information System). Situasinya, kerja environment kerajaan, tapi bawah seliaan pihak swasta. Dengan IIUM Consultancies and Enteprenuership Sdn Bhd. Sebuah anak syarikat di bawah IIUM Holding, iaitu syarikat Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Ditempatkan dan bertugas di Majlis Daerah Sabak Bernam, Sungai Besar. Aku senang bekerja di daerah sendiri. Mendigit dan memetakan daerahku adalah tugas yang boleh ku banggakan. Tapi bukanlah aku ingin membangga diri, jauh sama sekali. Sekadar mahu memberitahu bahawa aku begitu gembira dengan kerjaku sekarang. Cuma, keperluan semakin mendesak, aku perlukan satu pekerjaan yang bisa memberikan aku gaji yang tinggi. Almaklum sajalah, dah nak berumahtangga ni. Kenalah cari income lebih tinggi. Tapi tak mengapalah. Aku sedang berusaha untuk memajukan sedikit pertanian. Moga-moga ia beroleh rezeki yang halal lagi berkah. Buat sahabat yang se batch masuk DEGIS tapi dah dapat keje len di luar sana, pekabo? Bob (mhd Helmy), ko buat pe tu? Masuk la ek keje jd PPT(Penolong Pegawai Tadbir) ni. Huhu.. Din, ko de projek pe skang? xde projek tepi ke? kalo de, jgn la lpe member2 ko ni.
pape pun, aku harap kita semua akan menjadi insan bertaqwa. berakhlak dan boleh diharap untuk melakukan kerja. Aku berpesan pada diri dan kita semua agar pertingkatkan amalan. Ya Allah, jadikan kami insan2 cemerlang. Yang bisa menolong umatmu yang lain agar tidak lagi dihimpit kemiskinan. Jadikanlah kami pejuang2mu dalam menegak agamamu di dunia ini.. Amiin, ya Rabbal 'alamiin...

Semoga tulisan ku ini mendapat respon dari kalian. Akan ku tunggu respon2 dari kalian semua..
k..

1 ulasan:

Hidup Mesti Sempoi berkata...

weh...nma aku x da pun ko sbut...x tnya pun kabor aku...huhu...kecik ht...waaaaaa.....hehehe..