Cari Blog Ini

Isnin, 5 April 2010

Mencari Cahaya Di hujung Lorong Kecil Itu

Di waktu malam sedang rancak berpesta

Dengan bunyian cengkerik di sekeliling

Bertemankan bulan purnama yg membulat di awanan

Aku berfikir sejenak

Menelusuri, mentelaah, dan mengkaji

Akan kelemahan diriku sendiri

Yang penuh dosa, noda dan alpa

Sering terlalai dibuai mimpi-mimpi dunia yang mengasyikkan

Hingga aku terlena tanpa sedar

Terlupa akan cobaan dan dugaan

Hanyut dipukul badai kehidupan

Tak pernah sekali ku meronta

Walau sekelilingku melihat penuh trauma

Padaku itu semua hanyalah sirna semata…


Hingga…

Suatu saat aku terbangun dari tidurku yang panjang

Merasa kekurangan semalam

Teraba-raba mencari cahaya

Gelap gelita sekelian pandangan

Aku teruskan langkah dalam terpaksa

Bagai si buta yang kehilangan tongkat saktinya

Hingga..

Aku terjumpa sekelumit cahaya di hujung lorong sempit itu

Bila ku tuju arahnya

Ku lihat begitu indah pandangannya

Serba putih manusia di sana

Bersih berseri cahaya

Damainya rasa bersama mereka

Dan aku tidak mau lagi berpaling

Berpaling kea rah lorong kelam nan suram itu lagi


Tiada ulasan: